درمان بیماری لثه

اگر شما به بیماری لثه مبتلا باشید، ممکن است هنگامی‌که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، لثه‌های شما خونریزی کند و یا دهان شما بوی بدی داشته باشد. این علائم مربوط به مراحل اولیه بیماری لثه است که تحت عنوان بیماری‌های لثه شناخته می‌شود. اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد حالت پیشرفته‌تری از بیماری لثه شود که آن را پریودنتیت می‌نامند. این بیماری بر مقدار بیشتری از بافت‌هایی که وظیفه پشتیبانی از دندان‌ها را بر عهده دارند و آن‌ها را در محل خود محکم نگه می‌دارند، تأثیر منفی می‌گذارد. اگر پریودنتیت درمان نشود، ممکن است استخوان فک شما آسیب ببیند و فضاهای کوچکی در بین لثه‌ و دندان‌ها باز شود. درنتیجه ممکن است دندان‌های شما لق شود و نهایتاً بیفتد و از بین برود.

در صورتی که در هنگام مسواک زدن با خونریزی غیرعادی لثه مواجه شدید و یا التهاب درد و تغییر رنگ در لثههای خود احساس میکنید، حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید چون در صورت وجود بیماری‌های لثه هر چه درمان زودتر انجام شود، نتایج بهتری را به دست خواهد داد. بیماری لثه در مرحله اولیه جینجیویت (التهاب و ورم اولیه) نام دارد و در این مرحله قابل برگشت است. متخصصان دندانپزشکی ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت معمولاً آن را با جرمگیری و آموزش نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه درمان کنند. بیماری لثه گاهی با هیچ نشانه هشدار دهنده‌ای همراه نیست. به همین دلیل باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمود تا ایشان بیماری را در مرحله اولیه تشخیص دهند و درمان نمایند. روش‌های درمان به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

بیماری‌های لثه چیست؟

بیماری‌های لثه به‌ نوعی از التهاب لثه‌ها اطلاق می‌شود که معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر بیماری‌های لثه به‌ موقع درمان نشود، ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود. بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند.

علت‌ها و دلایل بیماری‌های لثه

لثه‌های شما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فاصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً اسکولوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

پلاک یک لایه نازک جرم است که از باکتری‌ها تشکیل شده است. این لایه به ‌طور مداوم بر روی سطح دندان‌های شما تشکیل می‌شود. وقتی پلاک‌ها توسعه پیدا کرده و ضخیم‌تر می‌شوند، به لایه سخت‌تری از جرم دندان به نام تارتار تبدیل می‌شود. هنگامی‌که پلاک در قسمت‌های پایین‌تر از خط لثه ایجاد شود، می‌تواند باعث تشکیل عفونت در این قسمت شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان شود. در این صورت، بافت‌های نرم اطراف دندان و استخوان پشتیبانی‌کننده از دندان نیز آسیب می‌بینند. در نتیجه ممکن است دندان لق و ناپایدار شود. اگر عفونت بیشتر از این پیشرفت کند، ممکن است نهایتاً دندان شما از بین برود و یا لازم باشد که توسط دندانپزشک دندان کشیده شود.

عوامل خطرزا برای بروز بیماری‌های لثه

عوامل خطرزایی که می‌تواند باعث بروز بیماریهای لثه شود، عبارت است از:

• سيگار کشيدن يا جويدن توتون
  • ديابت
  • مصرف بعضي از داروها (مانند قرص‌هاي ضدبارداری، استروئيدهاي خوراکي، داروهاي ضد صرع، داروهاي مسدودکننده کانال کلسيم و داروهاي مورداستفاده براي شیمی‌درمانی)
  • کجی و بی‌نظمی دندانها
  • پروتزها (دندان مصنوعی) و نایت گارد (محافظ دهانی) که به‌خوبی جايگذاري نشده باشد.
  • شکستگي يا ترک خوردن پرکردگي دندان
  • بارداري
  • عوامل ژنتيکي
  • اختلال در سيستم ايمني (مانند افراد مبتلابه ايدز يا ويروس HIV)

علائم و نشانه‌های بیماری‌های لثه

بسیاری از افراد خودشان اطلاع ندارند که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند. ممکن است یک فرد بدون آنکه علائم مشخصی داشته باشد، به بیماری‌های لثه مبتلا باشد. با این‌ وجود، موارد زیر مهم‌ترین علائم بیماریهای لثه هستند:

• قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها
  • خونريزي لثه‌ها در زمان مسواک زدن يا کشيدن نخ دندان
  • تحليل رفتن لثه‌ها يا جدا شدن آن از دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روي هم در زمان گاز گرفتن يا جويدن غذا (ناهنجاري دنداني)
  • تشکيل جرم يا چرک در فاصله بين دندان‌ها و لثه
  • درد دندان در هنگام جويدن غذا
  • حساسيت و آسیب‌پذیری دندان‌ها
  • تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌هاي مصنوعي در داخل دهان به‌طوری‌که ديگر با دهان شما انطباق ندارد.
  • بوي بد دهان که بعد از مسواک کردن دندان‌ها برطرف نمي‌شود.

خ گوي آبادي بين راجيان و پيوندي پ ٩

تهران، خ ظفر (دستگردي)